Kompetenču pieeja Vācijas izpildījumā

20190926_160657.jpg

Erasmus+ KA1 projekts Ozolnieku vidusskolā

“Skolotāju lietpratības un mijiedarbības prasmju attīstīšana”

Projekta Nr. 2018-1-LV01-KA101-046874

Latvijā sāk pakāpeniski ieviest un īstenot pilnveidoto mācību saturu un pieeju vispārējā vidējā izglītībā, kur vieni no atslēgas vārdiem ir “kompetenču pieeja”. Kā minēts Skola2030 mājas lapā šā gada septembrī, pilnveidotā mācību satura un pieejas ieviešana notiks pēctecīgi nākamo četru gadu laikā visās izglītības pakāpēs.

Nu jau astotais mācību gads, kopš tiek īstenoti un pakāpeniski ieviesti jaunie mācību plāni Vācijas skolās, priekšplānā izvirzot ilgtermiņā iegūtas kompetences – zināšanas un prasmes, balstītas uz attieksmēm un vērtību sistēmu, uz bērnu un jauniešu izziņas procesiem, sakarību saskatīšanu un izvērtēšanu, savu mērķu izvirzīšanu un to pārraudzīšanu un īstenošanu, risinājumu rašanu daudzveidīgās mācību situācijās.

Viena no Erasmus+ KA1 projekta aktivitātēm, ko iesaka izmantot projektā iesaistītajām skolām, ir stundu vērošana kādas citas valsts skolā. Tā kā Ozolnieku vidusskolai ir bijusi iepriekšēja pieredze Erasmus+ projektā (Erasmus+ KA2 projektā, kur galvenie projekta dalībnieki bija skolēni), tad skola ir izveidojusi ciešākus kontaktus ar citām partnerskolām, šajā gadījumā ar vienu Vācijas skolu – vidusskolu/reālskolu (5.-10. klases) Bobingenā, kas ir pilsēta Bavārijā. Izmantojot šīs skolu partnerattiecības, radās iespēja vērot mācību stundas 2 Vācijas skolās (Bobingenas un Gerthofenas vidusskolās) un gūt priekšstatu, atzinumus, kā tur notiek kompetencēs balstīta pieeja mācību saturā.

Stundas vērot bija Ozolnieku vidusskolas vācu valodas skolotāja Irita Semane. Kopā tika novērotas 16 mācību stundas triju dienu laikā no 08.04. līdz 10.04.2019. Kā izrādās, tad dinamiska stundu vērošana ar mērķi izzināt, uzzināt, novērtēt un secināt prasa pacietību, koncentrēšanos, izturību, taču vienlaikus var sniegt vērtīgu pieredzi un noderīgus novērojumus.

Tās galvenās atziņas, kas tika gūtas, vērojot mācību stundas Vācijas skolās, varētu būt vairāki atslēgas vārdi.  Viens no galvenajiem atslēgas vārdiem: skolēnu patstāvība izziņas procesā, iegūstot zināšanas un prasmes. Tāpat svarīgi – skolēnu atbildība par mērķu pārraudzīšanu un sasniegšanu. Bet patstāvība un atbildība nav iedomājama bez pašdisciplīnas un pašvadības – tāpēc būtiska ir skolēnu attieksme un vērtību sistēma, kas ir arī pamats  cieņpilnai attieksmei pret klases biedru un pedagogu. Bieži pieminētā starppriekšmetu saikne noteikti veiksmīgāk vai ērtāk realizējama Vācijas vidusskolas tipa skolās, jo tur skolotājs vienlaikus māca vismaz 4 priekšmetus.

 Nākamais izaicinājums un interese – novērot mācību stundas Vācijas ģimnāzijās, kur pedagogi līdzīgi kā Latvijā vispārizglītojošās skolās pamatskolā un vidusskolā māca ne vairāk par 2 priekšmetiem.

 

Sagatavoja projekta koordinatore

Irita Semane